Hoe je succesvol wordt in de mode-industrie

Hoe je succesvol wordt in de mode-industrie

Wij Nederlanders zijn een nuchter volk, doe normaal dan doe je al gek genoeg is ons onofficiële motto. De glitter en glamour van de Italianen en de bigger is better van de Amerikanen vinden we maar niks. En alhoewel dit ook zo zijn voordelen heeft, voor mensen in de creatieve sector is het soms lastig. Wanneer mensen horen dat we het groot willen maken in bijvoorbeeld de mode-industrie willen ze nog weleens zeggen, stop met dromen, zoek een echte baan. Maar dat betekent niet dat je moet opgeven en geen succes kan krijgen in deze competitieve industrie. Er zijn zeker manieren om er carrière te maken. In dit artikel bespreek ik een aantal tips om aan de slag te gaan in de mode-industrie.

Bouw zelf een publiek

Bijna alle grote ontwerpers waren op jonge leeftijd al bezig met het ontwerpen van een bepaald kledingstuk of een bepaalde accessoire. Sommige van de grootste modeontwerpers in de wereld begonnen als kinderen met het bladeren door modetijdschriften en maken van kleding. Het grote voordeel dat we tegenwoordig hebben is de toegang tot sociale media. Je kunt dus meteen je creaties promoten op sociale media en een publiek opbouwen. Dit is misschien spannend omdat je nog niet zo’n zelfvertrouwen hebt in je creaties maar daarom is het ook meteen een goede manier om feedback te ontvangen. En vaak ben je zelf het meest kritisch en vinden andere mensen het al heel mooi.

 

Zoek een mentor

Bijna alle grote ontwerpers zijn begonnen door in de leer te gaan bij een ontwerper of ontwerpster die al succesvol zijn. De voordelen hiervan zijn eindeloos. Hubert de Givenchy bijvoorbeeld ging in de leer bij Balenciaga. Christian Dior begon bij Robert Piguet. Je leert niet alleen gigantisch veel van een mentor in de mode-industrie maar je maakt ook fantastische connectie en leert het wereldje van binnenuit kennen. Op deze manier is het gemakkelijker om nieuwe cliënten te vinden en je creaties te verkopen

 

Leer marketing en sales

Vele creatieve mensen hebben veel moeite met het zakelijke aspect van hun werk. Ze willen het liefst gewoon de hele dag bezig zijn met creëren en worden nerveus als het tijd is om te verkopen. Maar marketing en verkoop is natuurlijk een essentieel onderdeel van elk bedrijf, ook in de mode-industrie. Je hoeft je als beginnende ontwerper helemaal niet slecht te voelen om als beginnende ontwerper te verkopen. Als je je echt volledig wilt focussen op alleen je creaties is het misschien verstandig om een zakenpartner aan te nemen.